II edycja Kardiologicznej Szkoły Letniej w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym

29.08.2025

Za nami II edycja Kardiologicznej Szkoły Letniej. Wydarzenie odbyło się w dniach 8–12 sierpnia 2025 r. w murach Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, gdzie zagościło 36 studentów z aż 16 czołowych uniwersytetów medycznych w Polsce. Organizatorem inicjatywy było Studenckie Koło Naukowe Hemodynamiki we współpracy ze Studenckim Stowarzyszeniem Kardiologicznym. Nad całością przedsięwzięcia czuwali opiekunowie merytoryczni: prof. Miłosz Jaguszewski oraz dr n. med. Natasza Gilis-Malinowska z I Katedry i Kliniki Kardiologii GUMed.

KSL15.jpg



Uroczystego otwarcia Kardiologicznej Szkoły Letniej dokonała prorektor ds. studenckich prof. Aleksandra Gaworska-Krzemińska, a wykład inauguracyjny poświęcony problematyce prolapsu mitralnego wygłosiła prof. Ludmiła Daniłowicz-Szymanowicz, kierownik II Kliniki Kardiologii i Elektroterapii Serca GUMed.


Kluczowym elementem Szkoły Letniej były warsztaty prowadzone w Centrum Symulacji Sercowo-Naczyniowej – podkreślił organizator wydarzenia Natan Adamów, student 5 r. kier. lekarskiego, przewodniczący SKN Hemodynamiki GUMed. – Jesteśmy niezwykle wdzięczni prof. Marcinowi Fijałkowskiemu i prof. Miłoszowi Jaguszewskiemu za okazane zaufanie i umożliwienie zorganizowania Szkoły Letniej w tak doskonale wyposażonym miejscu. Dostęp do nowoczesnych symulatorów i sprzętu medycznego pozwoliły na realizację programu na najwyższym poziomie.


W Centrum Symulacji Sercowo-Naczyniowej GUMed uczestnicy wydarzenia mogli skorzystać z wysoce specjalistycznych symulatorów do angioplastyki wieńcowej oraz echokardiografii przezklatkowej, jak i przezprzełykowej. Nad warsztatami z TEE czuwali dr Jakub Sobolewski oraz dr Jakub Kiedrzyn, specjaliści z I Katedry i Kliniki Kardiologii GUMed, natomiast warsztaty z echokardiografii przezklatkowej przeprowadzone zostały przez lek. Olgę Wiśniewską oraz Aleksandrę Matusiak. Tajemnice koronarografii, angioplastyki wieńcowej oraz instrumentarium wykorzystywanego w pracowni hemodynamicznej przedstawili Natan Adamów oraz Mateusz Dźwil.

II_edycja_Kardiologicznej_Szkoły_Letniej_-_4.jpg



Uczestnicy Kardiologicznej Szkoły Letniej mieli wyjątkową możliwość odwiedzenia pracowni hemodynamicznej w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym i obserwacji trwających zabiegów, takich jak koronarografia, przezskórna angioplastyka wieńcowa, w tym najnowszych innowacji medycznych, z jedną z nielicznych w Polsce platformą Robocath włącznie. Ta wizyta nie byłaby możliwa bez zaangażowania dr n. med. Dariusza Ciećwierza, prof. Miłosza Jaguszewskiego, dr n. med. Grzegorza Żuka i dr n. med. Piotra Drewli, a także całego personelu pracowni hemodynamicznej.

II_edycja_Kardiologicznej_Szkoły_Letniej_-_2.jpg



Studenci wzięli udział w warsztatach Problem-Based Learning, interaktywnie opisujących proces diagnostyczno-terapeutyczny w ciekawych przypadkach kardiologicznych, przygotowanych przez Adama Wójcikiewicza. Odbyły się również warsztaty z cewnikowania prawego serca obejmujące technikę badania oraz interpretację parametrów hemodynamicznych, które przygotował lek. Piotr Kasprzyk; warsztaty z transplantologii serca, za które odpowiadała lek. Alicja Fedyczkowska, omawiając wskazania, niezbędne procedury przy kwalifikacji oraz wyzwania w opiece nad pacjentami po przeszczepieniu mięśnia sercowego; interpretacji badania RTG w ujęciu klinicznym przeprowadzone przez lek. Tomasza Książka, podkreślające znaczenie radiologii w diagnostyce chorób serca przy holistycznym spojrzeniu na pacjenta; kurs interpretacji EKG ułatwiający praktyczne rozpoznanie i postępowanie w groźnych dla życia pacjenta sytuacjach klinicznych, prowadzony przez lek. Wojciecha Frączyka, a także warsztaty z badania elektrofizjologicznego serca przeprowadzone przez Anielę Zaboklicką, przybliżające diagnostykę zaburzeń rytmu serca. O charakterystyce kardiologii sportowej opowiedział natomiast lek. Patryk Macuk, omawiając diagnostykę i opiekę nad sportowcami, zaś intensywne warsztaty z Advanced-Life Support przeprowadziła Kalina Wiśniewska.


Udział w II Edycji Kardiologicznej Szkoły Letniej był dla mnie niezwykłą okazją do poszerzenia wiedzy o najnowsze osiągnięcia i trendy w kardiologii. Możliwość pracy na symulatorze Angio-Mentor, udział w warsztatach z echokardiografii czy interpretacji EKG pozwoliła mi przełożyć teorię na praktykę i lepiej zrozumieć realia pracy kardiologa. Całości dopełniała świetna atmosfera, pełna integracji, rozmów i wspólnych chwil nad morzem, które sprawiły, że ten czas był naprawdę wyjątkowy. Jestem bardzo wdzięczna kolegom i koleżankom z Gdańska za ten wspaniały czas, już nie mogę się doczekać kolejnej edycji – dodała Maria Łuszczyn, studentka kierunku lekarskiego Collegium Medicum Uniwersytetu Zielonogórskiego.

II_edycja_Kardiologicznej_Szkoły_Letniej_-_5.jpg



W ramach współpracy międzyuczelnianej gościli m.in. przedstawiciel Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego – Adrian Bednarek oraz przedstawicielka American Heart of Polandlek. Marta Mazur, którzy podzielili się wiedzą i swoim doświadczeniem z uczestnikami.


Studenci mieli również niezwykłą okazję uczestnictwa w warsztatach przeprowadzonych w pracowni USG GUMed, zorganizowanych przez lek. Julię Bąk, przy pomocy i zaangażowaniu dr hab. Natalii Budy, p.o. kierownika Samodzielnej Pracowni Symulacji Endoskopii i Technik Małoinwazyjnych. Wystarczyło również czasu na warsztaty w Centrum Symulacji Medycznej GUMed prowadzone przez lek. Maję Kozielec oraz lek. Pawła Siuciaka, dzięki ogromnemu wsparciu prof. Leszka Bieniaszewskiego, kierownika jednostki.


Szczególne zainteresowanie wzbudziły także warsztaty dotyczące wrodzonych wad serca na modelach 3D, zorganizowane w Klinice Kardiologii Dziecięcej i Wad Wrodzonych Serca GUMed przez dr n. med. Magdalenę Bazgier przy pomocy Michała Fonferka oraz Antoniego Chamieni.


Obok bogatego programu naukowego organizatorzy zadbali również o wieczorne integracje uczestników, sprzyjające budowaniu relacji między studentami z różnych ośrodków akademickich i otwierające drogę do przyszłych współprac naukowych i badawczych.


Ostatniego dnia odbył się cykl wykładów specjalistycznych, podczas których dr n. med. Natasza Gilis-Malinowska opowiedziała o znaczeniu aspektu statystyki w pracy kardiologa, dr n. med. Izabela Pisowodzka przedstawiła nowoczesne metody leczenia wad strukturalnych serca, a prof. Miłosz Jaguszewski omówił rozwijający się element robotyki w interwencjach wieńcowych. Na zakończenie wydarzenia uczestnicy otrzymali certyfikaty ukończenia oraz drobne upominki.

II_edycja_Kardiologicznej_Szkoły_Letniej_-_3.jpg



Tegoroczna Szkoła Letnia to już druga edycja wydarzenia dydaktycznego organizowanego przez naszych studentów dla studentów zainteresowanych kardiologią z całej Polski. To wyjątkowa inicjatywa SKN-ów działających przy I Klinice Kardiologii GUMed, w szczególności Koła Hemodynamiki. Dzięki zaangażowaniu młodych pasjonatów medycyny możliwa jest nie tylko wymiana wiedzy i doświadczeń, ale także budowanie współpracy międzyośrodkowej oraz rozwój umiejętności pozazawodowych wykraczających poza program studiów. Jestem dumny, że mogę obserwować, jak z roku na rok powstaje nowa jakość studenckiej działalności naukowej i dydaktycznej. Już dziś zapraszamy na kolejną edycję – podsumował opiekun merytoryczny wydarzenia prof. Miłosz Jaguszewski z I Katedry i Kliniki Kardiologii Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, opiekun wydarzenia.


Wysoki poziom merytoryczny oraz niezwykle pozytywne opinie uczestników Szkoły Letniej potwierdziły, iż Kardiologiczna Szkoła Letnia na stałe wpisała się w kalendarz oryginalnych i wartościowych inicjatyw organizowanych przez studentów GUMed. Więcej informacji można znaleźć w mediach społecznościowych SKN Hemodynamiki GUMed oraz Studenckiego Stowarzyszenia Kardiologicznego.


fot. P. Sudara/GUMed